Det er din mandag i dag. Håber den er rar. Min mandag indeholder altid en vaskeægte historie fra lærerlivet. Den kommer her:
VOLDELIG ELEV
På en folkeskole gik to brødre i 4. og 7. klasse. Deres far havde været rocker, da den yngste gik i 3. klasse brækkede han sig efter at have fået øl af sin farmor, og begge drenge stod til at blive smidt ud af skolen. Bl.a. fordi lillebroren havde været voldelig og grov overfor nogle lærere.
Jeg vidste ikke alt dette, da jeg den første dag på skolen skulle være hjælpelærer i 4. klasse. De havde i dansk fået den opgave at skrive deres associationer ned på baggrund af et billede med nogle ret utydelige skikkelser. Lillebroren havde skrevet ord som 'morder', 'blod', 'tyv' og 'indbrud'.
LILLE-PER
Af en eller anden grund spurgte jeg stille drengen, om han havde set den Far til Fire-film, hvor Lille-Per om natten beder en indbrudstyv om at lave varm kakao til sig. Drengen kiggede overrasket op og fortalte, at det var hans yndlingsfilm, og han havde alle Far til Fire-filmene derhjemme.
Fra det øjeblik var vi pot og pande, og i det halve år, jeg var på skolen, gjorde drengen altid det, klassen blev bedt om og mere til. Han var så jublende lykkelig for at få lov til at træde ind i en anden rolle end den vanligt negative, at han endda agerede hjælpelærer ved fx at tysse på de andre, hvis de forstyrrede min undervisning.
HVOR KOM LILLE-PER FRA?
Hvordan kunne Lille-Per dukke op på fuldstændigt rette tid og sted? Jeg tror nok, at det skyldes to ting.
- For det første, at jeg altid tror på, at der er en god grund til alt, hvad mennesker nu engang finder på. Den tillid skaber en åbenhed for en dybde i deres væsen, der hjælper den fine relation på vej.
- For det andet at jeg er meget opmærksom på at styrke min sensitivitet, så antennerne er pudset og poleret og kan opfange de små signaler, børn og teenagere sender ud, der kan være af så stor betydning for relationens kvalitet. (Den 28. april lagde jeg her på bloggen tips til at træne din sensitivitet.)
Har du haft oplevelser, hvor du pludselig - ud af den blå luft - bare vidste hvad der skulle til for at nå ind til et barn eller et ungt menneske? - Og hvad tror du, hjalp med til det?
Mit bedste råd - og dét jeg synes fungerer - er 'at gå med'. Gå med modstanden i stedet for at ville korrigere, forklare, perspektivere eller hvad vi nu ellers kan finde på som lærere og forældre. Hvis et barn eller et ungt menneske opfører sig anderledes, end du kunne ønske dig, så gå på opdagelse. Find ud af hvorfor? Der er altid en grund. Og hvis der er tale om brokkerier, oprør og aggression, så gå med ... vær interesseret, prøv at forstå hvordan virkeligheden ser ud fra den unges side. Det er altid rart at blive mødt lige der, hvor man er. Det gælder også for barnet eller den unge.
SvarSlet