onsdag den 8. september 2010

FYLD JERES TANKE OP.

Da pigerne og jeg forleden var på en legeplads, blev jeg varm om hjertet. På bænken ved siden af mig sad en mor og strikkede. Hendes to drenge og faren legede på livet løs, men den yngste på ca. 2 år kom uafbrudt og hele tiden hen til sin moar for at få hendes opmærksomhed. "Hej Gustav" og "du er skøn Gustav" blev fulgt af "Om lidt kan vi lege, men jeg vil lige gøre noget færdigt." Efter en stund stoppede morens strikkeri, Gustav kom op på skødet, og hvis du har små børn, så prøv den vidunderlige leg, de legede, og som var den, der gjorde mit hjerte varmt.
Moren siger: "Kan du sige stativ, stakit, kasket?"
Gustav griner fjollet.
Moren siger: "NÅ - så må du ned at blive kildet"
Drengen skubbes blidt bagover og hviner frydefuldt under kildeturen.
Moren: "Kan du sige hulabulahullahop?"
Gustav hviner af fryd
"NÅ, så må du ned at blive kildet"
OSV.

De blev ved sådan i lang tid. Hvor er det bare en sej mor, der afklaret fortæller sit barn, at hun laver noget, der betyder noget for hende, så barnet må vente. Men når hun så er klar, så er deres tæthed så stærk, at begges overskudsdepoter fyldes op med glæde og livslyst til bristepunktet.

Prøv at give plads til de små stunder i hverdagen, hvor din og barnets verden mødes og forenes. Bruger dit barn ble, så lav fx sådan en Gustav-leg, bruger de IPhone, så se en fed musikvideo på youtube eller spil world of warcraft med dem, er de i tween-alderen, så massér deres hoved og skuldre osv.

Del gerne dine gode ideer til at skabe nærhed med dit barn. Jo jo, kom bare med dem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar