onsdag den 25. august 2010

FÅ TING AT VIDE OM DINE BØRNS LIV, DU IKKE ANEDE

Gør overskriften dig nysgerrig? Måske har jeg givet dig det geniale tip før, men det er så godt og så enkelt, at det godt lige kan klare en ekstra fremvisning her på bloggen.

Drømmer du også om at vide en del mere om dit barns liv, end at det består af 'ikke noget', som er det svar, vi ofte får, når vi spørger, hvad barnet har lavet i dagens løb. Vil du vide hvem de er ved at blive venner med, hvem de skændes med, hvilke lege de holder mest af, hvad de egentlig synes om de voksne, de tilbringer flere timer sammen med i hverdagen end med dig, hvad der betyder noget for dem, når I er sammen og meget meget mere?

Da-da-da-dam...

Drop alle hv-spørgsmålene, som er alt for abstrakte for et lille væsen at forholde sig til (såmænd også for mange voksne), og tag i stedet for en runde, hvor I alle - fx ved aftensmåltidet eller ved puttestunden - fortæller:

1 dårlig ting ved dagen (frivilligt)
1 god ting ved dagen (obligatorisk)
Slut med den gode, for ofte gemmer der sig mange indestængte frustrationer fra en lang dag, og der kan sagtens komme gråd op under den dårlige ting. Rum det, og når tiden er passende, så gå videre til den gode ting, så dagen slutter med en rar følelse indeni.

Vi har den regel herhjemme, at den der fortæller om sin dag under ingen omstændigheder må afbrydes. Ikke nogen gode råd eller forklaringer. Bare lyt, og så er der måske grund til at tale videre om nogle ting, der bliver 'afsløret', men tag det snakkeri senere.

Jeg glemte at give slutningen på min fantastiske cykeltur i går. Da jeg kom hjem, blev jeg mødt af en Hannah, der glad fortalte, at hun havde en gave til mig. Hun og en veninde havde selv lavet den efter anvisning fra en eller anden hjemmeside.

Se, det er en broche. Fin, ik'.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar