onsdag den 1. september 2010

VÆR GOD VED DIG SELV


Det er let for mig at være glad, fordi jeg lige om lidt sætter tænderne i den fine frokost - og det er præcist derfor, jeg gør det. For glæde rimer på overskud. Og at være sammen med børn kalder på overskud i en grad, som man indimellem ikke tror findes noget sted på kloden. Men når det lykkes os at finde (skabe?) det, så vupti går det meste som en leg.

Derfor er en af mine primære pointer i Hold Af-konceptet, at vi forældre skal være gode ved os selv og hinanden. Vi skal nemlig bygge vores overskudsdepoter op. Når det ikke altid kan lade sig gøre, måske pga. stress og jag, og vi derfor kommer til at råbe for højt af ungerne, så gør det, der kan lade sig gøre, nemlig at sige UNDSKYLD bagefter.

Selvfølgelig er vi ikke på toppen hele tiden, og det er der ingen, der tager skade af. Og siger vi undskyld bagefter, når vi indser, at det faktisk ikke var børnenes skyld, at vi fór op i det røde felt, men det var fordi, arbejdsdagen havde været for hård, tankningen for dyr, Netto-køen for lang - ja, så lærer ungerne, at man ikke behøver at være perfekt som menneske, og at der slet ikke går nogen skår af en, når man indrømmer sine fejl.
- Og se, det er noget, der er værdifuldt for dem i deres relationer til andre mennesker.

P.S. Det tog ca. 3 min. at lave frokosten, nu har jeg spist den, og uhh det var lækkert.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar